Blir så ledsen

vet inte om det är alla dessa hormoner som svänger i kroppen men igår när jag satt o klickade på aftonbladet kom detta upp:

Molly kvävdes i sin babysitter

Foto: bulls

England: 3-månaders bebis dog när stolen välte

Molly, 3 månader, kvävdes till döds i sin babysitter.

Föräldrarna hade låtit den snuviga flickan sova sittande.

På morgonen fann de henne livlös under den omkullvälta babysittern, en tragisk olycka som även skulle kunna inträffa i Sverige.

När familjen en kväll i våras kom tillbaka till hemmet i södra London efter en shoppingrunda, satte de lilla Molly i sin babysitter. Just den här kvällen var flickan snuvig och de lät henne därför sova i babysittern, som de placerade på föräldrarnas säng.

När pappa, Gary Bowdery, gick och la sig vid halv tolv på kvällen sov Molly.

– Eftersom hon hade ryckig sömn så ville jag inte väcka henne. Och hon sov alltid bättre i babysittern, säger han till Daily Mail.

 

Försökte återuppliva

Mamma Amanda Jackson somnade på soffan framför tv:n. När hon vaknade klockan 05 på morgonen fann hon sitt dotter liggande under den omkullvälta babysittern, med ansiktet mot sängen. Ambulanspersonalen försökte återuppliva henne, men på sjukhuset kunde man inte annat än dödförklara den tre månader gamla bebisen.

Enligt obduktionsrapporten har flickan kvävts till döds.

 

Samma regler

I England finns samma regler för babysitters som i Sverige. Anna Strandberg, barnsäkerhetsexpert på Konsumentverket, tror att olyckan mycket väl skulle kunna hända med en babysitter som uppfyller den europeiska säkerhetsstandarden.

– Ja, det tror jag helt klart. Även om babysittern uppfyller kraven kan man inte ställa den på ett bord eller en säng. Den ska stå på golvet. Det är väldigt viktigt hur man använder den – och att aldrig lämna barnet utan uppsikt, säger Anna Strandberg.

 

Kolla efter märkning

Hon tycker att man ska titta efter märkningen EN12790 när man köper en babysitter.

– Då uppfyller den minimikraven vad gäller säkerhet och stabilitet med mera. Sedan är det bra om man är kritisk som konsument. På vissa sitters kan tyget vara lite flackt, men det bör vara lite djupare så att barnet inte kan glida över kanten, säger Anna Strandberg.

Godkända babysitters ska också vara märkta med maxvikt. Det ska också finnas en upplysning om att barnet inte ska lämnas utan uppsikt och att babysittern inte ska användas när barnet är så stort att det kan sitta själv.

Helena Utter -aftonbladet

Jag blev så himla ledsen för bebisens skull... VARFÖR lämnar man en 3månaders bebis i babysitern ståendes i sängen?? OK hon var förkyld men riskerar man inte att väcka sitt barn o ev få sitta uppe nån extra timme o sen lägga henne  sängen?
Nova blev ju förkyld när vi åkte på våran mutant förkylning och var så snorig tät i näsan vart annat så vi bombade den lilla damen med koksalt hela tiden,
ALDRIG skulle jag riskera att låta henne sova i babysittern utan att vi är vakna o har uppsyn över henne..
Jag blir ledsen bara jag skriver de här, så jävla olyckligt, rent slarv och pga det minste en liten go bebis sitt liv..

Tror ni jag snosade på Nova i morse när vi vaknade??

Kommentarer
Postat av: Helena

Blir också så himla illa berörd av sådant och ännu värre sedan jag blev mamma själv. Känns som så fruktansvärt klantigt, som de som glömmer kvar sina barn i stekheta bilar. Tänk att vem som helst får bli förälder:(

2009-08-29 @ 23:46:34
Postat av: emm.

Nej fy.. Visst Mio har sovit i sin babysitter, men då under dagtid, den har dessutom stått på golvet och jag har haft uppsikt över honom hela tiden. När Mio var riktigt förkyld pallade jag upp honom i sin säng med en av mina kuddar, som ju är högre än hans egen. Tror de är en mycket bättre lösning. Förstår att du blir illa berörd, de blir jag med..

Hoppas du och Nova haft en fin helg.

2009-08-31 @ 09:37:23
URL: http://ins3cure.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0