Dagen till ära

jag kan ju inte undgå att vara orolig för min lilla rödflisa i sthlm, inte för vi har kontakt direkt längre, vilket är synd för den delen men ja..
vi är lika jag o hon så när hennes hårddisk pajar, blir man orolig och lite höns mamma åt henne..
jag hoppas att allt löser sej och att hon vet att jag finns här.

På tal om vänner, vart har alla mina vänner tagit vägen?? jag som alltid hade folk runt om mej blev ensam dagen då jag blev gravid, konstigt tycker jag. Oookey att jag inte är bäst i världen på att höra av mej eller komma på besök osv men ändå, jag erbjuder ju alltid mina tjänster ;)

satt hos mamma idag iaf. skulle dit på räkrace, gick hemmifrån kl 17.30 och kom hem 23.30 :P det tog allt lite mer tid än jag väntat, och vi åt.. räkor, rom, osv.. =) jag älskar min mamma o pappa.. speciellt roligt är de o se när dom blir lite "kukiluriga" ;)
Pratade lite om skrock, spöken o drömmar när vi var själva..
Kom in på de här med Lea o att dom kände sej lite dumma över de här med att de trodde jag mådde bra efter vi lämnat sjukhuset, och nu i dagens läge insett att jag var fullproppad i morfin. Men då, det var då o de fanns där för mej, de fanns där efteråt och de finns där nu,
största hjälpen jag haft av alla var Monica, systeryster... Körde mej fram o tillbaka, för de olika proverna, satt med mej under hela midsommar. inte direkt sa något men bara fanns där.


Well well, vad händer med mej då??
med magen??
den växer så det knakar =) hon sparkar och man kan se hela magen hoppa som de vore disco där inne =)
v 25 nu då.. 24+0

Du är på dag 169 av 280. (60,4%).
Du är i vecka 25.
Du har gått 24 fulla veckor och 0 fulla dagar (v24+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 8 maj 2009
Du har 111 dagar kvar till förlossning.


Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpungt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på MVC för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 140-150 och hjärtljudet låter som en galloperande häst.

Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Om man misstänker för tidig födsel kan mamman få cortisonbehandling för att påskynda lungutvecklingen. När barnet är fött måste det sedan behandlas på neonatalavdelning tills lungorna är färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0